ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ


Μέσα μαζικής ενημέρωσης

 

Ορισμός

Τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης με κυριότερους εκπροσώπους την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, αποτελούν οργανωμένους μηχανισμούς που παράγουν προς κατανάλωση συμβολικά αγαθά, γεγονός που επιτυγχάνεται διαμέσου συστήματος γλωσσικών σημείων.

Η επικοινωνία, η ανταλλαγή μηνυμάτων, στοχεύει στη συνεννόηση, στην κατανόηση και το συντονισμό της συλλογικής δράσης.

 

Ιστορική εξέλιξη

Η ενημέρωση αποτελεί βασική λειτουργία των κοινωνιών και εξαρτάται από το πολιτισμικό επίπεδο κάθε εποχής. Πριν από τον 16ο αιώνα η επικοινωνία είχε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά :

q  προφορικός τρόπος μετάδοσης των μηνυμάτων,

q  αμεσότητα πομπού-δέκτη,

q  περιορισμένες δυνατότητες,

q  σύνδεση με τους φορείς εξουσίας.

 

Με την εφεύρεση της τυπογραφίας :

q  κυριαρχεί ο γραπτός λόγος,

q  μονόδρομη σχέση πομπού-δέκτη,

q  διαρκής εξέλιξη,

q  σχετική αυτοτέλεια.

 

Παράγοντες τελειοποίησης των μ.μ.ε :

q  η τεχνολογία

q  η αστικοποίηση

q  η επικράτηση δημοκρατικών πολιτευμάτων

q  η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου

q  η αυξημένες ανάγκη για πληροφόρηση που συνδέεται με τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις στις αναπτυγμένες χώρες

 

 

Θετική λειτουργία

·        προσφέρουν πληροφόρηση, ενημέρωση

·        αποτελούν εργαλεία παιδείας

·        συμβάλλουν στην ορθή αγωγή και την κοινωνικοποίηση

·        προωθούν το διάλογο

·        στηρίζουν τη δημοκρατία

·        ψυχαγωγούν

·        πληροφορούν σε θέματα οικονομικά, πολιτιστικά.

·        βοηθούν στη διεθνοποίηση του πολιτισμού

 

Αρνητική λειτουργία

·        αναπαραγωγή των κυρίαρχων προτύπων

·        μαζοποίηση, τυποποίηση, καταναλωτισμός

·        παραπληροφόρηση

·        φανατισμός, βία

·        προβολή προϊόντων μαζικής κουλτούρας

·        εφησυχασμός, παθητικότητα, αδράνεια

·        εμπορευματοποίηση, ρυπαρότητες, επικράτηση του χυδαίου

·        πολιτιστικός ιμπεριαλισμός

 

Προϋποθέσεις σωστής λειτουργίας

v  δημοκρατία, ελευθερία

v  αντικειμενικότητα, αμεροληψία

v  αυτοδιαχείριση

v  κώδικας δεοντολογίας των δημοσιογράφων

v  κριτική στάση του δέκτη

 

Η εξουσία της τηλεόρασης

 

Ø  Σκοπός της τηλεόρασης μένει πάντα ο ίδιος : να γίνει ο άνθρωπος πειθήνιος τηλε-θεατής των δρώμενων, στο βαθμό που η πληροφόρηση του ακυρώνει τη δράση του.

Ø  Η λειτουργία των μέσων αυτών δεν αφήνει διέξοδο στο όνειρο, στη φαντασία. Μπροστά στη μικρή οθόνη το άτομο δεν επινοεί τα όνειρα του, του επιβάλλονται όνειρα.

Ø  Τα ηλεκτρονικά μέσα πετυχαίνουν τη συναίνεση της "συγχυσμένης αγέλης"

Ø  Οι τηλεοπτικές εκπομπές επιδιώκουν να παράγουν τη μακαριότητα, τη διανοητική παθητικότητα, την ευπιστία. Η δυσαρέσκεια φιλτράρεται, μετατρέπεται σε αναζήτηση επιτυχίας. Η λύση των προβλημάτων ανάγεται στη σφαίρα του φανταστικού. Επιδιώκεται το άτομο να δρα ανορθόλογα, χρησιμοποιώντας μόνο το συναίσθημα και την παρόρμηση.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου